Tuesday, May 26, 2009

Ikhlas bagi mendapat redha ALLAH dan keberkatanNYA


Bismillahirrahmannirrahim....
Dengan nama ALLAH yang maha pemurah lagi maha menyayangi.

Semalam entah kenapa aku rasa tiada semangat untuk kerja. Terasa sia-sia dan diperguna. Rasa macam orang bodoh yang diperbodoh-bodoh. Namun aku kuatkan semangat dan tetapkan tekad. Aku katakan pada diri dan bisikkan pada hati, aku ke sini untuk mencari sesuap nasi. Untuk memperoleh rezeki. Rezeki yang halal untuk aku salurkan pada ibu, adik-adik dan anak-anak buah ku yang tersayang. Tapi aku masih rasa tak puas hati. Tak banyak kerja yang aku dapat lakukan dan sudahkan. Terasa rugi sebab mensia-siakan masa yang ada. Namun apalah yang dapat aku lakukan jika hati dan perasaan tak tenang.

Hari ni, ketika bersiap untuk ke tempat kerja, telinga ku menangkap suara ceramah ustaz dari corong radio yang dipasang ibu, tentang keikhlasan dalam melakukan kerja. Keikhlasan untuk mendapat redha dan keberkatan ALLAH. Ya ALLAH, sesungguhnya kau maha mengetahui. Kau berikan petunjuk dan panduan ketika hati dan fikiran ku kusut dan dalam aku mencongak-congak untuk pergi atau tidak ke tempat kerja hari ni. Hati rasa berat sungguh untuk bangun pagi tadi. Terasa malas sungguh untuk menghadapi rencah dunia dan ragam manusia. Kalu boleh aku teruskan hidup sendirian di dalam gua, sudah pasti aku dirikan rumah dan bina kampung di dalamnya. Tinggal sendirian di dalam gua tanpa menghiraukan apa yang jadi di luar sana. Tapi itu bukan yang dituntut ALLAH. ALLAH mahukan umatnya menyeimbangkan antara akhirat dan dunia. Bekerja juga merupakan tuntutannya. Kerja yang aku lakukan juga merupakan satu ibadat kata ustaz dalam ceramah yang aku dengar pagi tadi. Jika ikhlas melakukan kerja, maka akan redha ALLAH dengan umatnya, berkatlah segala kerja yang dilakukan. Bila berkat kerja yang ikhlas itu dilakukan, maka ianya sudah dikira ibadat. Ganjaran pahala yang ALLAH janjikan. Subahanallah... Indahnya ISLAM.

............................................................................................................................................

No comments: