Tuesday, October 7, 2008

Aidilfitri tahun iNi


Aidilfitri tahun ni, aku sambut sederhana dengan segala keperluan dan kelengkapan rumah di bawah tanggungan ku. Ibu cakap, dia bergantung harapan pada ku, aku lah harapan dia untuk merasa secebis kesenangan. Apa tidaknya, tahun ni, aku beraya dengan poket yang sedikit kembung dari tahun-tahun sebelumnya. Merasa jugak lah aku belikan barang dapur untuk persediaan raya. Macam ayam, daging, dan bahan-bahan basah lain untuk dimasak ibu sehari sebelum lebaran tiba.

Tahun ni, atas idea dan cadangan ku, kami sekeluarga memakai pakaian bertemakan warna "koko" atau lebih glamour lagi jika dipanggil "brown" dalam bahasa orang putehnya.

Malam raya tu aku tido lewat, gosok baju, kemas rumah, masuk kan kuih dalam balang, buat itu ini sampai jarum jam dah menunjukkan pukul 3 pun aku tak sedar. Aku terlena atas katil dengan tak tukar baju tido dan bersihkan muka.

Keesokkan harinya, aku lah orang pertama yang terjaga, lalu aku kejutkan semua kaum keluarga yang masih lena tidurnya. Aku mulakan dengan Ibu yang sememangnya mudah jaganya. Diikuti pula dengan adik-adik yang seharusnya aku curahkan air baru terjaga. Ku laungkan, "woi bangunlah, kan arini hari raya. Jom gi solat raya. Excited aku tahun ni sebab dah 2tahun aku tak dapat solat sunat Aidilfitri atas sebab-sebab yang tak dapat aku elakkan sebagai seorang perempuan. Setelah mandi dan bersiap, aku kenekan baju raya ku yang sedondon dengan ibu. Mmmm.... puas sungguh hati ini walaupun banyak dah aku berabis untuk hari raya ni. Setelah sumenye siap sedia, kami jammah sedikit masakan bonda sebelum pergi solat hari raya. Enak sungguh masakan bonda yang tiada tolok tandingannya.

Balik solat raya, kami menunggu abang sekeluarga pula datang untuk sesi bermaaf-maafan di pagi raya. Abang yang paling tua, sudah semestinya dia yang akan mulakan acara. Setelah abang datang, saat yang paling aku tunggu2 tiba jua. Selesai abang bermaafan dengan bonda dan papa, tiba giliran aku pula. Aku mulakan dengan papa; ayahda tiriku kemudian bonda yang tercinta. Ku minta bonda halalkan makan dan minumku, halalkan setiap titik susu yang diberikan kepadaku. Ku minta bonda maafkan segala salah silap dan keterlanjuran kata ku andainya ada yang mehiris kalbu. Dengan linangan airmata, bonda ku berkata; "tiada yang lebih indah didunia dari melihat aku dilahirkan ke dunia, tiada yang lebih bahagia dari melihat ku membesar dengan airsusu badan bonda, tiada yang lebih nikmat dari melihat aku berjaya. Tiada apa yang bonda harapkan, hanyalah kejayaan dan kesihatan puteri bonda yang seorang".
Ya Allah, terima kasih kerana aku diciptakan untuk menjadi anaknya. Aku cukup bertuah dan aku sayang bonda.

2 comments:

Hartini Omar said...

nice blog wewet. gud starting. frankly i dun even think that our fam members can be this 'serious and matured'.. selalu cam sempoi je kan. hehe.. igt i sorg je yg klasik dr dalam.. indeed u have a hidden talent too, dear cousin.. great!

keep writin k. 4sure i'll be d best supporter!

p/s: i put urs in my link ye. hrp diizinkan

tengkujuh said...

hartini omar - no prob my dear cousin. hamba izinkan dan kesudian itu amat dihargai.